Iris is weer zichzelf
Iris Bartels (32) komt terecht bij Werkzaak Rivierenland na een moeilijke periode in haar leven. Iris doet al vrijwilligerswerk in de horeca en voor de GGZ. Ze wil ook graag een baan die bij haar past.
Werkcoach Mientje regelt een bijstandsuitkering voor haar en ze kan de leerwerkroute Horeca volgen van Werkzaak Rivierenland. Hier leert ze de nodige horecavaardigheden. Want waar Iris eerst moeite heeft met te veel prikkels, gaat het vanaf dat moment steeds beter. "Fijne gesprekken met Monica en ook het aanleren van structuur en vaardigheden hebben me geholpen," zegt ze.
Inzet en motivatie worden altijd beloond
Wanneer het traject bij de leerwerkroute Horeca echter stopt, is het onduidelijk welke kant het opgaat. Iris past haar LinkedIn-pagina aan, al heeft ze er in eerste instantie weinig vertrouwen in. Tot haar verrassing belt de Rabobank die haar uitnodigt om te solliciteren op een vacature voor Gastvrouw.
Helaas wordt ze het niet, maar ze geeft niet op. Haar inzet en motivatie worden ten slotte beloond als na een aantal maanden de vacature voor Gastvrouw opnieuw vrijkomt. Met steun van werkcoach Monica tijdens de sollicitatieprocedure en de aanbevelingen van accountmanager Marit wordt ze deze keer wél aangenomen.
Iris werkt nu 24 uur per week voor de Rabobank en wordt ingeschakeld bij bijeenkomsten, evenementen of diners. Daarnaast gaat ze één dag in de week naar school in Tiel. Hier hoopt ze volgend jaar juli haar 2-jarige BBL-opleiding af te ronden.
Een fijne werkplek voelt als thuiskomen
Deze combinatie van leren en ondersteunend werken pakt voor Iris goed uit. Nadat ze in eerste instantie nogal moet wennen aan haar nieuwe werkomgeving, voelt ze zich er nu helemaal thuis. Bij de leerwerkroute kenden de mensen haar achtergrond, bij de Rabobank was dit niet het geval. Ze heeft daar nu ook een eigen contactpersoon. “Zodat ik bij Leo aan kan geven als er iets speelt,” zegt ze, “of als het me teveel wordt.”
Ze voelt zich als een vis in het water en heeft haar draai helemaal gevonden: “Met mensen omgaan maakt me gelukkig,” vertelt ze. “Ik vind het fijn om dienstbaar te zijn en dat iedereen zich prettig voelt!”
Tom Vocking, Teamleider Directie Catering, is in zijn nopjes met Iris: “Iris heeft een opgeruimd karakter en altijd goede zin. Bovendien beschikt ze over een hands-on-mentaliteit en functioneert ze uitstekend in teamverband.” Onlangs is het contract van Iris voor een jaar verlengd. Daar is ze superblij mee!
“Ik hoef me niet beter voor te doen dan ik ben."
Iris zit vol zelfvertrouwen
“Eindelijk kan ik mezelf zijn na een lastige periode,” zegt ze. “Ik hoef me niet beter voor te doen dan ik ben. Want er is altijd een basis waar ik op terug kan vallen. Vooral aan mijn leermeester Jos van de leerwerkroute Horeca heb ik veel te danken. Met hem heb ik altijd goed kunnen praten en hij heeft me geleerd het beste uit mezelf te halen. Maar ook de hulp van Mientje, Marit, Monica en alle andere werkcoaches van Werkzaak zal ik nooit vergeten!”